 |
|
Biografie van Freek van den Berg (1918-2000)
Geboren in Amsterdam. Overleden in Veessen. ‘De Kees van Dongen
van Kattenburg’, een voor zichzelf sprekende benaming, zo werd
‘de Nederlandse fauvist’ Freek van den Berg veelvuldig genoemd.
Dat de geboren en getogen Amsterdammer Freek van den Berg als een fauve
schildert is een gevolg van zijn temperament, zijn levensdrift, zijn
liefde voor het leven dat hij met optimisme beziet. Uit zijn schilderijen
en aquarellen blijkt allereerst dat hij een geboren schilder is, die
het métier ‘in de vingers’ heeft. Al op jonge leeftijd
was hij begiftigd met dit uitzonderlijke schilderstalent en verlaat
op zijn 17e jaar het ouderlijk huis om kunstenaar te worden. Hij krijgt
les van Frits Giltay en Han van Dam. In 1937 ontmoet Freek de schilder
Kees van Dongen die hem uitnodigt voor zijn expositie bij de Amsterdamse
kunsthandel Buffa. Het fauvisme was in Nederland nog redelijk onbekend
en Freek raakte diep getroffen door het kleurgebruik van Van Dongen.
Na de oorlog gaat Freek naar Parijs waar hij tentoonstellingen bezoekt
en geïnspireerd raakt door de kleuren en vormgeving van schilders
als Derain, De Vlaminck en Matisse. Al op twintigjarige leeftijd wordt
hij lid van ‘De Onafhankelijken’ waar hij werkt met schilders
als Harry Kuyten en Kees Maks. Hij schildert vooral landschappen, portretten
en elegante vrouwen. De vrouw in haar warm zinnelijke aanwezigheid is
HET onderwerp van zijn levendige schilderkunst. Om in zijn onderhoud
te voorzien werkt hij als kunstcriticus voor Het Vrije Volk, Het Parool
en Vrij Nederland. Begin jaren ’60 schildert hij decors voor Opera
Forum. Zijn visie op de wereld van het theater is uitbundig en zijn
coloristische verbeelding overrompelend sterk. Gedurende deze periode
maakt hij veel schilderijen en aquarellen met als thema de revuedames
van My Fair Lady. Freek maakt diverse reizen naar Chatou en Collioure,
de bakermat van het fauvisme. In 1985 verlaat hij Amsterdam en vestigt
zich op de Veluwe in het aan de IJssel gelegen Veessen. In zijn Amsterdamse
periode schildert hij expressief, later vooral meer naar het impressionisme
neigend, maar ook in Veessen blijft hij het onmiskenbare kleurenpalet
van ‘de wilde beesten’ hanteren. Toch is Freek van den Berg
niet in een navolging van het fauvisme blijven steken maar heeft dit
isme verwerkt tot een eigen en voor Nederland unieke stijl. Freek neemt
deel aan diverse tentoonstellingen in het land en is gedurende vele
jaren een trouw exposant in Kunstzaal Hamdorff te Laren. Als eerbetoon
aan zijn 80e verjaardag verschijnt in 1998 de monografie: Freek van
den Berg, leven met kleur.
|